Zoals u waarschijnlijk weet, kunt u een fietsaccu gemiddeld vijf jaar gebruiken, voordat deze vervangen moet worden....
Wat zeggen ampère en watt(uur) over een fietsaccu?
Wat zeggen ampère en watt(uur) over een fietsaccu?
Bij het kopen van een nieuwe fietsaccu zal je de termen watt(uur), ampère en voltage vaak voorbij zien komen, maar wat betekenen ze eigenlijk? Al deze criteria hebben betrekking op de capaciteit van de batterij en kunnen je helpen bij het selecteren van de juiste batterij voor je behoeften. In dit artikel gaan we wat dieper in op de betekenissen van de terminologie voor fietsaccu's zoals watt (uur) en ampère.
Wat is de betekenis van Ampère en Voltage?
De hoeveelheid Ah staat voor ampère-hour (ampère -uur), dit is een capaciteitsmeting die aangeeft hoeveel stroom de accu kan leveren als alle stroom in de accu binnen één uur zou worden afgegeven. Een accu van 20 Ah kan bijvoorbeeld een uur lang 20 ampère leveren (of 10 ampère voor twee uur: 2 uur x 10 A = 20 Ah).
De hoeveelheid spanning die op de aansluiting van de batterij staat (meestal aangeduid met een 'V') wordt voltage (nominale spanning) genoemd. Voor hetzelfde effect bij een grotere spanning zijn minder ampère nodig. De capaciteit van een fietsaccu wordt gemeten in ampère en voltage, zoals weergegeven in de formule. Hiermee kan je het aantal Wh dus berekenen.
Waar staat Watt(uur) voor?
Er is een onderscheid tussen watt en wattuur in fietstaal. Watt wordt meestal gebruikt om de capaciteit van de e-bike motor te identificeren. In theorie is dit dus niet echt van belang als je een nieuwe fietsaccu gaat kopen. Wattuur wordt vaak gebruikt om de capaciteit van een fietsaccu weer te geven. Hoe groter de Wh-waarden, hoe langer de fietsaccu mee zal gaan. Met behulp van het aantal ampère en voltage kan het aantal wattuur worden berekend: Wh = Voltage (V) x ampère per uur (Ah)
Als voorbeeld nemen we de Bosch Powertube 625 accu onder de loep. Deze heeft een voltage van 36V en een waarde van 16,7Ah ampère-uur: Wh = 36 x 16,7 = 601,2
Uit de berekening kunnen we opmakend dat de accu een capaciteit heeft van 601.2 Wh. Hierdoor kan de accu ongeveer 6 uur 100 Wh- of ongeveer 1 uur lang 600 Wh leveren. Het is niet nodig om zelf de Wh van een fietsaccu te berekenen, dit wordt altijd in de omschrijven van een fietsaccu aangegeven. Afhankelijk van het weer, je gewicht en de weg kun je 12 tot 20 kilometer per 100Wh rijden.
Wat betekent Nm?
De eenheid Nm (Newtonmeter) wordt eigenlijk nooit gebruikt om de capaciteit van een batterij te beschrijven. Wel wordt hiermee de kracht van de motor gemeten, dit wordt vaak aangegeven met 20, 30 of 50 Nm. Hoe groter het getal, hoe krachtiger de motor.
Waarom is het nuttig om het aantal Ah en V te weten?
Een accu of lader zal meestal de Ah en Voltage (V) weergeven. Het is een goed idee om de V-waarde te controleren bij het aanschaffen van een oplader. Om de accu volledig op te laden, moet de uitgangsspanning van de lader namelijk hoger zijn dan de accuspanning.
De verschillende soorten laders
Bij AZParts zijn er opladers in verschillende varianten verkrijgbaar. De opladers hebben vaak 2A, 3A of 4A in de titel staan. De letter "A" staat in dit geval voor ampère. 2A betekent dat een laadstroom van 2 ampère gebruikt kan worden om je fietsaccu op te laden. Een uur later is je fietsaccu capaciteit dan opgeladen met 2 Ah. Een 3A-oplader is iets sneller, terwijl een 4A-oplader doorgaans op de markt wordt gebracht als een snel-lader. Als je een 12Ah-accu hebt, duurt het slechts 3 uur om deze volledig op te laden met een snel-lader.
Dit geeft je een nauwkeurige schatting van hoelang het duurt om je fietsaccu op te laden. Houdt er wel rekening mee dat dit altijd een indicator blijft, aangezien opladers vrijwel altijd zo slim zijn dat ze "uiteindelijk" het laadtempo verlagen om te voorkomen dat de batterij wordt overladen, ook stopt het opladen helemaal zodra de batterij vol is.
Kies de beste fietsaccu voor jouw e-bike
Elke e-bike is uniek en de levensduur van de batterij kan aanzienlijk variëren. Ze hebben echter allemaal één ding gemeen: ze gaan allemaal minder lang mee dan de fiets zelf. De capaciteit van een batterij kan drastisch verminderen tussen 3 en 5 jaar gemiddeld gebruik. Toch heb je de levensduur van de fietsaccu ook deels zelf in de hand door de manier waarop je ermee omgaat. Door onder andere de fietsaccu op de juiste manier te bewaren en goed te onderhouden. Zorg er ook voor dat de contacten schoon zijn (alleen met een droogdoekje schoonwrijven) en niet aanraken met je vingers want de vet/zuur van je vingers kan slechte geleiding van stroom veroorzaken.
Leave a comment